A VESTIR O MAIO DE MARISA CELA LÓPEZ (1997)
O máis impactante
cartel dos que lle debemos a Marisa Cela é o do ano 1997. Xusto dez anos despois da apertura daquela
porta que Cris e Suso debuxaran para anunciar a Festa do ano 87, Marisa retoma un marco
sólido a modo de espello a través do
cal percibimos a importancia do relevo xeracional. O patrimonio
tradicional é feble, como a herba que dobrega o vento, pero á vez resiste e pervive a través de feitos tan simples como o de vestir a un rapaz con cañaveiras.
Este proceso, o
de vestir aos maios que antes era algo máis íntimo e oculto para a maioría,
pasou a ser nestas últimas décadas un momento máis público, pero non por elo
menos cargado de maxia e simbolismo. Precisamente esta é unha das nosas
preocupaciois que, a pesar de estar hoxe
aberto á participación,
conserve a esencia: a ocultación do rostro do que vai vestido. Esa é a fórmula a seguir, quen se vista de Maio debe asumir
a personalidade típica do Maio, da primavera que anda ese día polas rúas de forma anónima, non
debe identificarse con ningunha persoa coñecida.
E se falamos de
vestir hai dous protagonismos distintos no proceso. Os que visten ao Maio e ao que visten de
Maio. Antonio Rodríguez, Toño, ao que todo o mundo coñece por Vellina, é unha das persoas que máis maios vestiu de
Vilafranca. Esta foto ten para a autora,
e para muitos vilafranquinos un marcado carácter de retrato, no sentido de que se identifica á xente que fotografa. Foi ademais un recoñecemento
persoal ao compromiso coa revitalización do costume que persoas como Vellina no Campo da
Galiña e unha listaxe avultada en cada
un dos lugares de encontro habituais: Socubo,
As Veigas Altas e a Cábila manteñen vivo ano a ano. Sería longo e tedioso
enumerar un por un, esa lista por dous motivos porque son muitos e por correr o risco
de deixar no tinteiro a alguén. Todos eles foron sumando intenciois e vontades, facendo
do vestir o Maio ese encontro co que iniciar a Festa (sempre o foi) algo máis participativo. E se singularizamos
en Vellina este agradecento por un
compromiso colectivo coa tradición é , entre outras cuestiois porque poucos
poden dicir como el que chegaron incluso a viaxar a Portugal, ata a entrañable vila de Melgaço para vestir eilí un
Maio, como efectivamente ocorreu no ano
2005 para a posta en marcha da candidatura ao patrimonio inmaterial galego-portugués á UNESCO aos que levamos o único maio humano de tradición galega do Noroeste penínsular que se conserva no Bierzo,
Sobre a outra
parte que na foto protagoniza un nino
pequeno, Job Magdalena non cremos
que haxa que estendernos en muitas expliaciois á hora de destacar a súa
importancia. Levar as cañaveiras enriba é a parte máis sufrida do costume, pero tamén é a persoa que máis o vive. Tanto
é así que normalmente repite e medio se
institucionaliza en cada barrio. Poucos saben ser tan pacientes como a Natureza e soportar
horas atado e cos ollos como única conexión coa xente. Por iso non se escollía
a calquera para vestilo de Maio. Hoxe por achegar aos máis pequenos/as á festa tendemos en exceso a poñerlles cuatro
ramas por riba e case sen cubrilos por enteiro, e aínda que se cubran, ao ser
tan pequechos non aguantan nesa posición tesos como unha árbore tanto
tempo. Seguramente deberíamos ser máis ríxidos, pero é realmente difícil. Tradicionalmente
buscábase a un mozote alto, pero non sempre se atopaba ou non sempre o máis espelido e mellor mozo do barrio aceptaba
facer de Maio. Acertou Marisa na
escolleita dos protagonistas, sen dubida. Para quen non os coñeza o cartel
simboliza o mesmo, a transmisión do costume dun adulto a un nino, pero dun xeito máis anónimo e deslocalizado. Apuntou
certeiramente tamén co tema e o momento no que colgar este cartel.
Todos os carteis de Marisa teñen dúas constantes: a planta do maio e a usar a fotografía, en lugar do debuxo. De
feito este foi o primeiro dos carteis do Maio cunha foto en cor. Ademais buscaba incorporar algo distinto que se concretou en iniciar e ampliar a mirada do festexo oficiosamente ao momento de vestir o Maio. Ímoslle pedir a Marisa, (se cuadra
xa o ten na cabeza), que o próximo cartel que elabore sexa o
de alguén cortando as cañaveiras, unha
vivencia atractiva e ventureira que lle recomendamos a quen nunca a vivira e
que tamén reclama dun esforzo compartido.
AO PASAR POLO CAMÍN (1999)
No cartel de 1999
Marisa experimenta. Seguindo a súa mirada á planta do Maio, intenta algo complicado: o retrato dunha planta, a
dos mazandois, a do apio cabalar... como
á espera de ser cortada para formar parte do ritual. É un retrato das cañaveiras ao natural, que
deixa á imaxinación do espectador todo o que as rodea. Elas son parte dun beirón
calquera de onde, entre as silveiras sae
un cochorro asubiando e, non mui lonxe, no pico dunha árbore de follas recentes canta o
ferreirín. As cireixas, se fixo calor, comezan avermellar como promesa
esperanzada dun vrau a punto de comezar. O vento é calmo e cálido, as chuvias de abril pararon e nos soutos de
castañeiros que agroman cun tímido verde, os cucos poñen os ovos en nial alleo. Marisa
deixa a entrever todo aquilo namentras eiquí no cartel, ante os nosos ollos coloca en primeiro plano as cañaveiras. No
medio dun xogo de luces que nos invita a ver as axitadas follas de verde intensa e a cor amarela
das flores umbelíferas tan características da nosa planta do Maio, ao pasar polo camín, transportándonos á sinestesia dos arrecendos
do apio dos cabalos. A imprenta desta volta acerta co nome dos organizadores
(o ano anterior eramos: Asociación Maios)
que coloca nunha faixa vermella e
resolve cun fondo de cor violeta ou amarela para reforzar as letras laranxas do lema: Festa do Maio.
A HUMILDE CAÑAVEIRA (2005)
Marisa é tamén, dende
mui nova, amante da fotografía e na súa constante no ano 2005 fai unha nova aposta por colocar no centro do
obxectivo da cámara á planta do Maio
para realizar un cartel realista, de primeiros planos, sinxelo, pero moi sólido e coherente. A composición
adquire poderío e corpo a partir dunha flor da cañaveira ao natural, sen máis adornos, humilde e rotunda á vez, nun fondo de verde brillante, o propio
das follas palmeadas e dentadas da planta. Verde e amarela son as dúas cores exclusivas que se incorporan as
lendas e letras, que se integran así e non distraen a atención logrando maior fondura á imaxe.
Unha imaxe que nos provoca dúas viaxes unha é a da admiración da beleza insuperable da Natureza e outra fainos viaxar cara a nós mesmos, aos que facemos desta planta un símbolo e unha festa cargada de emociois, de lembranzas e de alegrías... A autora soubo deter a nosa mirada e nesta foto invita a descubrir o mito no aparentemente trivial e común que vemos a diario. Graciñas Marisa por levar a Festa do Maio tan lonxe... e xa sabes que non o dicimos porque marcharas con ela a Melgaço e ata lla explicaras con todo detalle á Ministra de Cultura de Portugal.
Ningún comentario:
Publicar un comentario