UN CANTO ATEMPORAL DE ÁRBORES E HUMANOS DE JUAN CARLOS MESTRE (2017)
Na liña dos ilustradores sabedores do oficio e coa complicidade do coñecemento, Mestre
aceptou gustoso o reto de crear un cartel onde deixar a pegada da súa vivencia
do maio da súa vila natal. Como era de esperar desenvolve ao pé das montañas
un universo soñado e da memoria, complexo e imaxinativo cheo de simbolismo onde o humano se entrecruza
co natural e, nesa simbiose harmónica co mesmo medio, a utopía e os soños ondean a un tempo como as bandeiras ao vento
da esperanza.
Emerxen así os amores posibles ou imposibles semellantes ás cuquelas
amarelas de abril, ou as papoulas coloradas de maio, á beira da melancolía dos
ríos e das fontes nas que atopou o poeta as humildes violetas. Son persoas anónimas ás que cada quen pon
o seu nome e apelidos. Sempre acertan, porque xeración tras xeración, todos os
ninos e ninas da vila, que logo son mozos ou mozas e que algún día serán vellos,
descubriron as estaciois cantando o Maio nesta procesión ecolóxica e nutricia
que chega a todas as casas pedindo castañas. Hai quen ve así ao seu amigo da infancia, a aquel
primeiro amor que nunca se esquece, ao irmao que emigrou, ao seu pai ou a súa
mai que en paz descansan xa na terra. Non faltará quen vexa entre as voces
corais que cantan na nosa fala a Antonio Fernández Morales, que aquel ano 2017 estaba de bicentenario e, como home progresista que era, non quixo perderse esta manifestación do pobo.
Faltan as pedras labradas e as casas de balcois e blasois, porque á intemperie se retrata o fráxil, débil e feble do sentir humano, das xentes que percorreron durante séculos as rúas coas súas angueiras e tristuras, coas súas confianzas e ilusiois, andaron a vila ata gastala e facela vella e sobria, pero aberta ao sorriso dos máis novos e da vida que foxe e se complica e aínda é quen de celebrar o costume e convocar a todos os veciños e veciñas a cantar versos eternos das estaciois, acompañados das papuxas das amoras, reiseñores e cochorros que tamén semellan eternos.
A sinxeleza desta
tradición, non a exime de manter latentes dimensiois épicas, líricas ou mesmo
dramáticas, unha transcendencia do cotián e popular coa que decidimos
representar en Vilafranca, para propios e alleos, o reiterado paso do inverno á Primavera. Usamos, como non, os símbolos. Botamos as castañas maias que debemos
comer no 1º de maio para que non nos dea o desmaio, enmarcando con todo rigor e
simpleza os ciclos do tempo do frío ao da calor, dos maios aos
magostos, das vendimas aos entroidos. Humanizamos a Natureza cos nosos maios, que como árbores sen rostro,
andan a pé polas rúas, déitanse a durmir e logo se levantan tras o paso
alegórico do burro invernal.
O ECO DA VOZ DOS POETAS NOS CANTOS DE MAIO
O eco da voz dos poetas está vivo permanentemente nas palabras e, ás veces tamén, nas ilustraciois. Ocorre neste caso na engaiolante evocación coa que nos agasalla xenerosamente Mestre. Á luz da alborada primeira do mes amósasenos unha Vilafranca singular baixo un ceo azul nun avisedo das Tres Campás ou do Malvís ou da Rapiña, onde conflúen, como as augas de dous ríos un bosque de árbores e de persoas. Densa masa de homes, mulleres e floresta centenaria avanza nun movemento que por forza é estático e medra coma as plantas con vigor confundindo corpos e madeira, sangue e sabia. Rostros que nos falan da xente nova, de rapaces e rapazas en infinito movemento que cantan a mesma canción que as aves da liberdade e da esperanza nun primeiro de maio.
Cantar o
maio é anunciar a Primavera e sentir o
río ferido na procura da súa confluencia entre vales angostos, ecos de amor de vento e
chuvia que serán semente de rosas de vermello intenso, peixes de escamas
brillantes, truitas que corren polos montes da historia, que como os amantes
nos soportais se dan bicos, e so cubo da ponte dialogan coa sabia que corre
polas veas das árbores no tempo da calor. Espertan alegrías de antepasados
ilusionados en canciois que se poden envolver nun pano de pombas coloradas, de
amarelas primulas, entre as papoulas e violetas, de ondas que coma ríos de
sangue ou cireixais en flor, paren primaveras.
Prevalece na
ilustración de Mestre o Maio interior e fondo, un mes tinxido pola melacolía ao
ser este mes de maio no que nos deixara Gilberto N. Ursinos. Tamén un día de
primavera a Parca levounos a Antonio Pereira. Ambos están presentes e dialogan
coa estación evocada polo poeta. Ademais o autor emula cos pinceis ao valente poeta que
se atreveu a cantar na fala dos humildes do Bierzo botando mao dos cachois de
palabras da dignidade dun pobo analfabeto capaz de exercer a cultura na
vendima, nos magostos, nos fiandois, no entroido ou nun primeiro de maio.
É forte a presenza da
paisaxe e da natureza na flora de raíz que arrinca retortas árbores que miran
ao ceo dende a terra, a súa substancia nunha lección interminable de historia e de grandeza. Non podían faltar os peixes da felicidade fuxidía que flotan
nos ríos que flúen, coma augas entre os dedos das maos, como feridas desa terra
natal á que alimentan co seu líquido elemento. O burro lírico da copla asómase
tamén nesta evocación que quere sobre todo ser asento da memoria e das
xentes humildes e analfabetas que saben dun xeito popular e entrañable da
beleza da vida e, con esa contundencia e esa conciencia persoal absolutamente
fiel, manifestan con agarimo esa comuñón coa fertilidade da Terra. Unha manifestación popular porque a beleza non é un lugar onde vaian
parar os cobardes.
Graciñas, Mestre, pola valentía de ampliar o horizonte do significado deste costume milenario, carteis que ano tras ano anuncian a tradicional Festa do Maio e permiten con esa moderna transgresión creativa da mao dos seus autores que vexamos con novos ollos esta tradición singular que conservamos. Neste 2017 descubrimos a túa mirada sobre unha Vilafranca remota e esperanzada cantando á Primavera, unha masa atemporal, arbórea e humana, que entre as nosas montañas recibe o vigor da estación coa certidume dos cantos.Reportaxe do maio 2017 BierzotV
Crónica do maio 2017
Encantame o tema das festas, e ademáis non sabia que escribías en galego, amigo, eu no meo blog teño un artigo sobre a festa do carro, espero que o podias ver
ResponderEliminarO blog chñamase atados al azar
Vemonos ali oou no blog Saudos.