martes, 14 de abril de 2020

A FESTA DO MAIO A TRAVÉS DOS SEUS CARTEIS (IV): O Maio dos anos 60 de D. Alejo Sandes Carnicer (1992)


O MAIO DOS ANOS 60 DE D. ALEJO SANDES CARNICER (1992)

No ano 1992 foi a primeira vez que usamos unha foto como imaxe central dun cartel. Xa levabamos máis de 12 anos organizando o Maio e poderíamos ter usado muitas das realizadas por nosoutros. Pero non escollemos calquera, foi unha foto evocadora que nos describía daquela á perfección (ségueo facendo hoxe)  o que era e onde estaba a Festa do Maio antes de chegar este espertar que significou a revitalización da celebración emprendida pola Escola de Gaitas.

Trátase dunha foto na que se aprecia que o Maio era cousa de ninos (como tantas veces me dixo o meu padre á hora de explicarme como se vivía a tradición antes da guerra), é dicir, estaba e levaba, como mínimo, un cento de anos así nas maos da infancia. De aparencia máis sinxela, cos cantos de sempre, coplas aprendidas de pais a fillos (tamén de avoas á netas) que soaban máis a letanía ritual á sombra dun costume agrario de fondas raíces, conservado celosamente nunha vila medieval e xacobea, esa Vilafranca cargada de historia esculpida en pedra e de grandes contrastes sociais.

 D. Alejo Sandes Carnicer, o autor, sempre tivo bo ollo e era un home detallista e amante do tradicional.  Ese amor e un fervor vocacional de fotógrafo fixeron reter na retina de todos nós para sempre esta instantánea natural tan ben atrapada, como resolta. Falamos con coñecemento de causa dos gustos de D. Alejo porque nos fixo chegar outras fotos súas en cuanto soubo da nosa intención por manter viva a Festa do Maio.


Na foto en rigoroso branco e negro que nos transporta aproximadamente a comezos dos 60 (hai máis de 50 anos) aparecen cinco ninos que rodean a un maio humano ante unha casa que non está na fotografía.  Eiquí debemos deter por un momento a descrición,  porque a casa que non está, para calquera veciño da vila dalgún xeito forma parte da fotografía.  De feito o grupo de rapaces sitúase, polo fondo da instantánea,  diante do adro protexido por un muro cun fermoso enreixado de forxa en ferro fundido dun dos edificios máis monumentais e impresionantes da antiga Rúa Maior da vila, coñecida popularmente pola “Calle del Agua”. Están no medio da rúa empedrada, que, como seguramente adiviñan os que a teñan andado, cuadra xusto enfronte dunha afamada fachada de ilustres balcois blasonada con enormes e decorados escudos, unha das casas máis impresionantes de toda a rúa, que D. Alejo obviou na foto deixando para a eternidade unha segunda lectura por contraste, interpretación da foto obvia para todos aqueles que coñecemos a ubicación da mesma.  Prosigamos. O xogo de luces e sombras captado ilumina dun xeito especial a figura central do maio florido e os rostros de cuatro dos rapaces,  un deles cun mego nas maos, que detidos dirixen a súa mirada cara ao mesmo punto. Están á expectativa do que lles boten desde os balcois desa casa aludida.  É o mellor retrato e o máis fermoso que conservamos que trasloce a importancia ritual do donativo na tradición dos maios de Vilafranca, que cobra maior relevancia porque, ademais, estes donativos foron un dos garantes motores da subsistencia do costume en tempos difíciles.

Este aspecto da transcendencia dos petitorios, do “Tire castañas señora María....”  queda tamén patente no volume de coplas que conservamos de halago agarimoso polo agasallo recibido ou de desprezo malintencionado pola falta de xenerosidade dos veciños e veciñas. Mostra como a tradición crea os seus propios mecanismos de perpetuación sen necesitar de alicientes perniciosos coma os concursos promovidos polas autoridades que estiveron a piques de facer desaparecer a tradición tras crear unha vil dependencia da súa convocatoria. É dicir, se había concursos os maios saían ás rúas a gañar os premios, no momento en que non houbo premios, os maios simplemente deixaron de saír. Isto vivímolo en Vilafranca nos anos 60-70 e este foi o motivo polo que aquel ano de 1980, á última vez que o goberno municipal de Vilafranca organizou un concurso de maios, saímos ás rúas sen intención de competir e,  cuando entramos na Praza Maior, renunciamos a participar no concurso. Ante a sorpresa da nosa renuncia por parte dalgún que outro grupo que saira atraído polo doce dos premios e do numeroso público asistente, as autoridades déronos a oportunidade de explicar desde o balcón do consistorio as razois que nos levaban a pensar que os concursos municipais non favorecían a conservación do festexo dos maios. Efectivamente debilitan a súa celebración espontánea e popular propiciando un afán competitivo. Argumentamos (como se  demostrou co tempo) que os costumes había que mantelos por amor ou compromiso coas tradiciois, non por gañar máis cartos ou facer unha comitiva de maio máis ou menos numerosa ca outra. 


Pero volvamos á foto. Precisamente descubrimos este magnífico retrato da tradición de D. Alejo Sandes no medio do cartel dos concursos de maios do ano 1980. Aquela imaxe case era unha anécdota cargada de señardade no medio de grandes, que digo grandes, enormes letras vermellas.  O goberno municipal da Democracia recentemente proclamada, como queréndose reconciliar co popular e humilde volvía, consciente ou inconscientemente ao pasado, sen percatarse  que tamén para as tradiciois, como a da Festa do Maio, corrían outros tempos. Tempos novos nos que era preciso sacala da marxinalidade para o que era prescindible a restauración dos concursos de maios. Custáballes entender que aqueles premios eran, máis ben, unha herdanza envelenada propia do Franquismo que había que superar. 
  
Á esta imaxe icónica tiñamos por forza que volver e rescatala como testemuña e recoñecemento válidos, ambas cousas á vez, dun pasado difícil para o patrimonio inmaterial de tradición oral. O ano 92 asumindo dalgún xeito a súa custodia, fixemos con ela o cartel da Festa e a ela volvemos reiteradamente para  que ocupe un lugar preferente da nosa memoria cultural nos distintos proxectos de difusión que promocionan a nosa festa máis ancestral (véxase  por exemplo no especial que colgamos recentemente sobre os maios na páxina do Consello Comarcal do Bierzo). 

Así é como grazas a unha foto de hai 60 anos, somos capaces de contemplar a historia da Festa do Maio ao longo do século XX. Grazas a D. Alejo e, claro está, as testemuñas orais dos nosos maiores (avós e avoas, pais e nais), somos quen de coñecer mellor esta tradición centenaria. Facemos desde eiquí un chamamento a recuperar a memoria fotográfica dos nosos maios. Hai muitas fotos dos anos 90 en diante, poucas dos 80, e contamos cos dedos das maos as que se poden reunir dos anos anteriores. Dúas recibímolas do propio D. Alejo. Daquela cuando se editou este cartel  e,  aínda vivía (deixounos no ano 2000)  fixéramoslle chegar o noso sincero agradecemento por abrir coa súa instantánea unha fantástica mirada ao noso pasado, agradecemento que hoxe redobramos e facemos público deste xeito virtual.  


Ningún comentario:

Publicar un comentario